maandag 5 december 2011

Vandaag in de top 40 van 40 jaar geleden (7)

Oei, oei, oei. Heb ik zomaar een week verstek laten gaan. Mijn oprechte èn welgemeende excuses. In ieder geval!

Vandaag in de Top 40 van veertig jaar geleden kwam Als Ik Jou Kus van De Twee Pinten als stipnotering binnen op 30 in de nationale hitlijst. Zijn hoogste positie werd plek 23, waarna het nummer na 4 weken definitief zou verdwijnen uit de top van de vaderlandsche hitlijst. Misschien was het zo rond sinterklaas en kerst wel de verkeerde periode om al aan carnaval te gaan denken.

De Twee Pinten zul je misschien wel kennen van krakers als Bij ons staat op de keukendeur, Geef mij de liefde en de gein, Jodelodelohitie en Neem nooit je hondje mee naar de chinees. "Waarom staat Bloemtjesgordijn er niet tussen?", hoor ik je denken. Dat geeft niet, want het is een veelgestelde vraag als het over De Twee Pinten gaat. Het antwoord is simpel in al zijn eenvoud. Het nummer wordt niet genoemd, omdat dit een solohit betreft van Wim Kersten. Voor velen is Kersten De Twee Pinten, maar deze verwarring is ontstaan doordat hij in 1977 een doorstart heeft gemaakt onder de naam van het duo, maar alleen de planken op ging.

Kijk hieronder naar Als Ik Jou Kus en Bloemtjesgordijn en zoek de verschillen. Ze zullen subtiel zijn, maar aan de toonzetting en het gekozen rijmschema zul je merken dat er een verschil is tussen Kersten als soloartiest en als zanger van De Twee Pinten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten